آرشیو خرداد ماه 1399

آموزش دستور ها و ترفند هاي شيريني پزي

طرزتهيه شيريني

۴ بازديد

 

مواد لازم

آرد ۱ ليوان

شكر ۱ ليوان

تخم مرغ ۴ عدد

پودر قند براي تزيين

خامه به ميزان لازم

وانيل ¼ قاشق چايخوري

بكينگ پودر ½ قاشق چايخوري

طرز تهيه شيريني لطيفه

براي تهيه ابتدا فر را روشن مي كنيم و روي ۲۰۰ درجه سانتيگراد قرار مي دهيم تا گرم شود.تخم مرغ ها را جداگانه مي شكنيم و زرده آن ها را از سفيده كاملا جدا مي كنيم و سفيده ها را با همزن خوب مي زنيم

بطوري كه اگر ظرف را برگردانيم سفيده سفت شده باشد و از ظرف بيرون نريزد.بعد نصف شكر را كم كم به سفيده مي افزاييم و مجددا با همزن خوب هم مي نزيم تا يكدست شود. سپس زرده تخم مرغ را در كاسه اي مي ريزيم و باقي شكر و وانيل را به آن مي افزاييم

و با همزن خوب مي زنيم تا مايه كرمي رنگي داشته باشيم.آن وقت مايه سفيده تخم مرغ را به مايه كرمي رنگ اضافه مي كنيم و مواد را آرام در يك جهت هم مي زنيم. آرد را چند مرتبه الك مي كنيم تا نرم شود و بعد با بكينگ پودر مخلوط مي كنيم و به مواد تخم مرغ اضافه مي كنيم و به همان جهتي كه مواد را هم زديم مجددا در همان جهت مواد را مخلوط مي كنيم تا مايه يكدستي داشته باشيم. سپس سيني فر را بيرون مي آوريم و كف آن كاغذ روغني مي اندازيم و مايه شيريني را در قيف مي ريزيم.

و به اندازه يك گردو از مايه قيف روي كاغذ روغني به شكل يك دايره مي ريزيم و با فاصله از يكديگر باقي مايه شيريني را به همين شكل روي كاغذ روغني مي ريزيم و روي آن ها پودر قند مي پاشيم و سيني را در طبقه وسط فر قرار مي دهيم تا به مدت ۱۰ دقيقه شيريني ها در فر پخته شوند.زمانيكه شيريني ها آماده شدند سيني را از فر بيرون مي آوريم و صبر مي كنيم تا شيريني ها كمي خنك شوند و بعد مابين شيريني ها خامه مي زنيم و در ظرف مي چينيم و نوش جان كنيدميتوانيد براي تزيين از پودر پسته استفاده نماييد

طرز تهيه كرم پيراشكي

۳ بازديد

مواد لازم براي تهيه كرم پيراشكي :

شكر 1پيمانه

شير1/2پيمانه

وانيل شكري1قاشق چايخوري

نشاسته ذرت1/4پيمانه

كره 2قاشق غذاخوري

طرز تهيه كرم پيراشكي:

شكر و نشاسته رو باهم مخلوط ميكنيم سپس شير رو اضافه بعد روي حرارت ملايم ميزاريم تا غليظ بشه بعد وانيل و كره رو اضافه ميكنيم و هم ميزنيم و بعد از روي حرارت برداشته و بعد از سرد شدن داخل پيراشكيها ميزاريم . نوش جان …

طرز تهيه دونات

۳ بازديد

 

مواد لازم براي تهيه دونات

  آرد    نيم كيلو

  شكر   100 گرم

  خاك قند   200 گرم

  ماست غليظ   1 پيمانه سرخالي

  تخم مرغ 2عدد

  روغن آبكرده    100 گرم

  دارچين   2 ق س

 بيكينگ پودر    2 ق م

 جوش شيرين   1/2 ق م

  نمك    1/2 ق چ

طرز تهيه
  

ابتدا در ظرف مناسبي تخم مرغ ها را با  روغن و شكر  مخلوط ميكنيم و با دور تند هم زن هم ميزنيم تا كاملا رنگشان سفيد شود.در ظرف ديگري بيكينگ پودر  ميريزم و حل ميكنيم و اين مايه را به مايه تخم مرغ ها اضافه ميكنيم و كمي هم ميزنيم .سپس آرد را كم كم اضافه ميكنيم و با قاشق يا ليسك هم ميزنيم تا زماني كه مايه حالت خميري پيدا كند .خمير بدست آمده نه زياد بايد شل و چسبان  باشد و نه زياد سفت و خشك.روي خمير را با سلفون بپوشانيد و 2 تا 3 ساعت اجازه بدهيد تا خمير استراحت كند و حجمش دو برابر شود.

از استراحت كردن خمير ، روي يك ميز يا سطح صاف مقداري آرد مي پاشيم و خمير را روي آن قرار ميدهيم . خمير را با وردنه به قطر 1 سانتي متر باز كنيد و با يك قالب گرد و يا دهانه استكان به صورت حلقه حلقه برش ميدهيم .اگر هم بخواهيد وسط دونات شما سوراخ داشته باشد با يك قالب دايره اي كوچكتر وسط آن را برداريديا از قالب هاي مخصوص دونات استفاده كنيد..

دريك ظرف گود مقداري زيادي روغن بريزيد و اجازه دهيد تا با حرارت ملايم داغ شود . سپس دونات ها را طبق حجم ظرف و روغن داخل آن بريزيد تا دو طرف آن سرخ شود .وقتي دونات ها پف كردند و طلايي رنگ شدند از داخل روغن بر ميداريم و داخل صافي قرار ميدهيم تا روغن اضافه آن گرفته شود. خاك قند و  را هم مخلوط ميكنيم و روي دو طرف دونات ها مي پاشيم . براي تزيين هم ميتوانيد  از شكلات تخته اي  ذوب شده استفاده  كنيدنوش جان.

طرزتهيه كرم پيراشكي در مطالب بعدي توضح داده شده است.*

 

طرز تهيه كيك كدو حلوايي

۳ بازديد

 

مواد لازم براي تهيه كيك كدو حلوايي

آرد 2 ليوان

شكر 1 و نيم ليوان

 

تخم مرغ 3 عدد

 

پوره كدو حلوايي 1 ليوان

 

ماست 5 قاشق غذاخوري

 

گردو خرد شده نصف ليوان

 

روغن مايع 1 ليوان

 

بيكينگ پودر 2 قاشق چايخوري

 

دارچين 1/2 قاشق چايخوري

مرحله 1:

داخل كاسه تخم مرغ ها را بشكنيد و بهمراه شكر 5 دقيقه با همزن برقي بزنيد سپس روغن و ماست را اضافه كنيد و خوب بزنيد تا يكدست شود. پوره كدو را نيز اضافه كنيد و خوب مخلوط نمائيد (براي تهيه پوره كدو را با 3 ليوان آب بپزيد. وقتي آب كدو تمام شد آن را له كنيد.

مرحله 2:

آرد، دارچين و را مخلوط كنيد و چند بار الك نمائيد و به مايه كيك اضافه كنيد (مخلوط آرد را كم كم اضافه كنيد و در يك جهت هم بزنيد). در آخر نيز گردوهاي خرد شده را اضافه كنيد.

مرحله 3:

قالب كيك را چرب كنيد و مقدار كمي ارد كف قالب بپاشيد سپس مايه كيك را داخل قالب بريزيد و روي ان را صاف كنيد (به اندازه 2/3 قالب را پر كنيد چون كيك پف خواهد كرد

مرحله 4:

قالب كيك را داخل فري كه از قبل با حرارت 180 درجه سانتيگراد روشن كرده بوديد و گرم شده است به مدت 40 – 50 دقيقه (بسته به نوع فر) قرار دهيد (در 30 دقيقه اول پخت كيك در فر را باز نكنيد).

پس از پخت اجازه دهيد كيك خنك شود سپس از قالب خارج كنيد، كيك كدو حلوايي را ميتوانيد ساده برش بزنيد و سرو كنيد يا با شكلات و … تزئين كنيد. سرو اين كيك به همراه شير داغ يا قهوه بهترين گزينه است.

نكته هاي تهيه كيك كدو حلوايي:

اين كيك بسيار خوش طعم است و مزه كدو حلوايي را احساس نخواهيد كرد.

ميتوانيد بجاي گردو از خشكبار ديگري نيز داخل كيك استفاده كنيد.

اين كيك رو ميتونيد فقط با كمي پودر قند تزيين كنيد.

نوش جان