آرشیو تیر ماه 1399

آموزش دستور ها و ترفند هاي شيريني پزي

نحوه كار با فوندانت

۳ بازديد

 

خمير فوندانت را در خانه تهيه كنيد و يا آن را از فروشگاه هاي لوازم قنادي تهيه كنيد.براي نگهداري خمير فوندانت آن را داخل كيسه فريزر و در كابينت قرار بدهيد. مي توانيد با اين روش خمير را تا يك ماه نگه داريد. اگر خمير را داخل يخچال قرار بدهيد خمير سفت و شكننده مي شود و نمي توان با آن كار كرد.اگر خمير فوندانت را در خانه تهيه كرديد بهتر است حدود يك شب از آن استفاده نكنيد و به آن استراحت بدهيد و از آن استفاده نكنيدهنگام استفاده از خمير فوندانت ابتدا روي سطح كار را با پلاستيكي ضخيم بپوشانيد. سپس مقداري ارد ذرت و پودر شكر را الك كنيد و خمير را روي سطح كار ورز بدهيد تا خميري نرم و لطيف داشته باشيد. سپس خمير را با وردنه صاف كنيد هر لحظه آن را از روي سطح كار بلند كنيد و بتابانيد تا به سطح نچسبد و باز نازك كنيد به صورت يكباره آن را نازك نكنيد. بعد از اينكه خمير نازك شد آن را به صورت آرام و شل به دور وردنه بتابانيدو بعد از اينكه كيك تان را برش زديد و لابه لاي آن خامه و موز و گردو قرار داديد. خمير فوندانت را با وردنه از لبه ي كار روي سطح كار پهن كنيد. براي اينكه اندازه ي خميرتان كم نشود به وسيله ي نخ اندازه بگيريد به اين صورت كه يك سر نخ را يك طرف كيك قرار بدهيد و نگه داريد سپس نخ را به طرف ديگر كيك ببريد و آن را بچينيد و زماني كه خمير آماده شد آن را با نخ اندازه بزنيد اگر لازم بود آن را بيشتر باز كنيد.و به آرامي روي كيك پهن كنيد. سپس آن را صاف كنيد و اضافه هاي آن را با چاقو برش بزنيد. و بعد با اشكال مختلف آن را تزيين كنيد. براي حروف انگليسي از قالب هاي فلزي استفاده كنيد. مي توانيد از قالب هاي سليكوني براي اعداد و يا هر شكلي استفاده كنيد فقط لازم است قالب را از خمير پر كنيد و آن را داخل يخچال يا فريزر قرار بدهيد تا خودشان را بگيرد و بعد به راحتي با فشار دادن به سمت بيرون آن را خارج كنيدو تزيين كنيد.


طرز تهيه باقلوا يزدي

۳ بازديد

 

 











مواد لازم جهت تهيه باقلوا يزدي

زرده تخم مرغ 2عدد

شير2/1پيمانه

روغن مايع 2قاشق سوپخوري

بكينگ پودر 2/1قاشق مربا خوري

آرد 1پيمانه

مواد مياني باقلوا :

بادام پودر شده 250گرم

پودر قند تا 150گرم

پودر هل 1قاشق مرباخوري







مواد لازم شربت باقلوا :

شكر 2ليوان

آب 1ليوان

گلاب 4/1ليوان







طرز تهيه باقلوا يزدي :

همه مواد خمير را به غير از آرد با هم مخلوط كنيد و آرد را كم كم اضافه كنيد تا خمير لطيفي بدست بيايد (خمير نبايد سفت باشد) خمير را داخل نايلون بگذاريد و دو ساعت استراحت بدهيد مواد مياني باقلوا را با هم مخلوط كنيد و كنار بگذاريد.بادام را خيس كنيد و پوست آن را جدا كنيد و بعد از خشك شدن با پودر قند آسياب كنيد و پودر هل را اضافه كنيد شكر و آب را روي حرارت بگذاريد تا جوش بيايد چند دقيقه روي حرارت باشد و بعد گلاب را اضافه كنيد و در آخر دو قاشق آبليمو تازه و يا 1/8 قاشق چايخوري جوهر ليمو بزنيد و از روي حرارت برداريدبعد از زمان ذكرشده فر را با دماي ۱۸۰ درجه سانتيگراد روشن كنيد تا گرم شود. قالب مستطيل مناسبي را با روغن چرب كنيد. مقداري از خمير را برداريد و آن را باز كنيد تا كاملا نازك شود. قالب را روي خمير قرار دهيد و كمي بزرگ‌تر از قالب آن را برش بزنيد.سپس خمير را كف قالب قرار بدهيد. اين كار را 2 بار ديگر انجام دهيد تا 3 لايه خمير كف قالب داشته باشيد. حالا روي خميرها مخلوط داخل باقلوا را بريزيد، خوب پخش كنيد و با پشت قاشق فشار دهيد. مقداري گلاب هم روي مواد بريزيد. 2-4 لايه خمير را به روش قبل برش بزنيد و روي مواد فشار بدهيد. باقلوا را با چاقوي تيز به صورت دلخواه برش بزنيد. روغن جامد يا كره را آب كنيد و به آرامي روي باقلوا بريزيد. قالب را به مدت 15-20 دقيقه داخل فر قرار دهيد.در اين فاصله شربت را آماده كنيد. شكر و آب را با هم مخلوط كرده و روي حرارت قرار دهيد. وقتي جوش آمد، گلاب را اضافه كنيد. صبر كنيد تا شربت غليظ شود، سپس آن را از روي حرارت برداريد و بگذاريد كاملا خنك شود.روي باقلوا شربت خنك را بريزيد و سپس سرو كنيد.نوش جان

 

طرز تهيه شيريني چوروس

۴ بازديد

 

مواد لازم براي تهيه شيريني چوروس

كره 4 قاشق غذاخوري

آرد 2 ليوان

آب 1 ليوان

تخم مرغ 3 عدد

شكر 1/2 ليوان

نمك 1/4 قاشق چايخوري

پودر دارچين 1 قاشق چايخوري

اسانس وانيل چند قطره

طرز تهيه:

كره ، آب ، نمك و 1 قاشق غذاخوري شكر را داخل قابلمه اي بريزيد و روي حرارت قرار دهيد ، مواد را هم بزنيد تا به جوش بيايد سپسآرد و اسانس وانيل را اضافه كنيد و حدود 1 دقيقه با حرارت ملايم هم بزنيد تا خمير جمع شود.قابلمه را از روي حرارت برداريد و پس از اينكه خمير كمي سرد شد تخم مرغ ها را به نوبت اضافه كنيد ( پس از اصافه كردن هر تخم مرغ با قاشق خوب مخلوط كنيد تا تخم مرغ جذب خمير شود و خمير لطيفي بدست بيايد ).داخل قابلمه روغن بريزيد و روي حرارت متوسط قرار دهيد تا داغ شود شيريني چوروس با سس شكلاتي را داخل قيف با سر ماسوره دار بريزيد ، قيف را روي قابلمه بگيريد و با فشار خمير را به بيرون هدايت كنيد.پس از اينكه حدود 10 سانتيمتر از خمير خارج شد با قيچي خمير را ببريد و داخل روغن بيندازيد ( روش تهيه همانند باميه است ) ، با قاشق مدام حركت دهيد تا تمام سطح شيريني يكدست سرخ شود.پس از سرخ شدن شيريني را روي دستمال كاغذي قرار دهيد تا روغن اضافي اش گرفته شود ، مقداري شكر و پودر دارچين رامخلوط كنيد و داخل سيني بريزيد سپس شيريني ها را داخل آن بزنيد و سرو كنيد. شيريني چوروس در اسپانيا بسيار محبوب است و همراه با سس شكلاتي سرو ميشود.نوش جان

طرز تهيه حلوا

۳ بازديد

مواد لازم براي تهيه حلوا

آرد گندم: 2 پيمانه

شكر:1پيمانه

روغن: 1 پيمانه

گلاب:   نصف پيمانه

پودر هل :1/2 ق چ

زعفران: 1/2ق چ

طرز تهيه حلواي خوشمزه(براي 15نفر)

براي درست كردن حلوا ابتدا بايد شهد حلوا را درست كنيم و براي اين كار شكر را به همراه يك پيمانه آب روي حرارت قرار ميدهيم تا شكر در اثر گرما آب شود.بعد از اينكه شكر را هم زديد و در آب حل شد در مرحله آخر گلاب ، پودر هل و زعفران را نيز اضافه كرده و مخلوط ميكنيم و بعد از روي حرارت بر ميداريم.تا عطر  در اثر حرارت از بين نرود.در مرحله بعد آرد را با يك صافي ريز 2 الي 3 بار الك ميكنيم تا آرد سبك شود و هنگام پخت گوله گوله نشود.آرد الك شده را در يك تابه به همراه روغن ميريزيم و با حرارت ملايم رو به بالا تفت ميدهيم . آرد و روغن را كاملا مخلوط ميكنيم تا يكدست شود.روي حرارت مدام مواد را هم ميزنيم تا به رنگ دلخواه در بيايد و هر چقد بيشتر روي حرارت هم بزنيم حلوا تيره تر و قهوه اي تر ميشود.بعد از اينكه رنگ دلخواه حلوا را بدست آورديد شعله را خاموش كنيد و آب و شكر مخلوط شده را در چند مرحله كم كم به حلوا اضافه كنيد.دقت كنيد هنگام اضافه كردن شهد بايد حلوا را مدام و سريع هم بزنيد تا شهد كاملا به خورد حلوا برود و در وسط تابه جمع شود.سپس تابه را مانند گهواره تكان دهيد تا حلوا ها از دو طرف ضربه بخورند. يعني از دو طرف دسته هاي تابه را گرفته و مدام به چپ و راست تكان دهيد. حلواي آماده شده را تا وقتي كه داغ است در ظرف مورد نظر بريزيد و با خلال بادام و پودر پسته تزيين و به طرح هاي دلخواه در بياوريد.

زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت ميباشد .

طرز تهيه كيك يزدي

۳ بازديد

مواد لازم براي تهيه كيك يزدي

آرد سفيد 300گرم

تخم مرغ 3عدد

شكر 200گرم

ماست غليظ 150گرم

روغن مايع:175گرم

عسل 1 قاشق غذاخوري

بكينگ پودر 1 قاشق غذاخوري

پودر هل :نصف ق غذاخوري

گلاب 3 ق غذاخوري

طرز تهيه
ابتدا همه مواد را از يك ساعت قبل از يخچال بيرون بياوريد تا به دماي محيط برسند.بعد فر را با دماي 200 درجه سانتي گراد تنظيم كنيد تا گرم شود. تخم مرغ ها را در ظرف مناسبي بشكنيد و با همزن برقي چند دقيقه هم بزنيد تا كاملا يكدست شود.سپس شكر را به تخم مرغ ها اضافه كنيد و هم بزنيد تا كرم رنگ شوند.بعد روغن مايع را به مخلوط شكر و تخم مرغ كرم رنگ شده اضافه كنيد و هم بزنيد .

بعد از كمي همزدن مخلوط ماست را هم اضافه كنيد و با مواد ميكس كنيد. بعد ار مخلوط  به ترتيب  ، هل و عسل  را اضافه كرده و هم بزنيد. ديوارهاي ظرف را تميز كنيد . مخلوط آرد و بكينگ پودر را با هم الك كنيد و كم كم در چند مرحله به مواد مخلوط كنيد و با همزن به آرامي هم بزنيد. مايع آماده شده را سريعا به مرحله بعدي كه ريختن در داخل قالب است ميبريم تا مايه كيك منتظر نماند .

مايه آماده شده را با قيف و يا با قاشق در قالب  كه قبلا كاغذ مخصوص كيك يزدي گذاشته ايم ريخته و تقريبا دو  سوم قالب را پر ميكنيم.

سيني را براي 10 دقيقه در فر ي با دماي 200  درجه سانتي گراد كه قبلنم گرم شده قرار داده تا كيك ها كامل باد كنند.وقتي كيك ها باد كرد درجه فر را كمتر كرده و به دماي 180 درجه مي رسانيم و 10 دقيقه ديگر اجازه ميدهيم تا كيك ها طلايي و پخته شوند. بعد از پخته شدن ،كيك يزدي ها را از فر در بياوريد و اجازه دهيد سرد شوند و سرو كنيد.نوش جان

نكاتي كه ممكن است باعث پف نكردن كيك يزدي شوند:

 ممكن است اندازه هايتان دقيق نباشد.

زمان مخلوط كردن مواد زياد يا كم بوده باشد.

دماي فرتان مناسب نبوده باشد

كره يا تخم مرغ تان هم دما با محيط نشده باشند.

بكينگ پودر تان تاريخ گذشته و يا كم بوده باشد.

مقدار روغن بيش از حد بوده باشد.

 قالب كيكتان نسبت به مايه آن بزرگ بوده باشد.

قالب كيك يزدي نبايد چرب شود. زيرا بر اثر حرارت بالا چربي وارد بافت كيك مي شود و پف كيك رامي خواباند. پس حتما از قالب هاي نچسب براي تهيه كيك يزدي استفاده كنيد.

اگر در فر را باز و بسته كنيد يا آن را خيلي زودتر از اتمام پخت باز كنيد وسط كيك شما پف نخواهد كرد.اگر زمان آماده سازي مايه كيك و پخت آن زياد باشد باعث ميشود اطراف كيك شما پف كرده ولي وسط آن پف نكند.