آرشیو فروردین ماه 1399

آموزش دستور ها و ترفند هاي شيريني پزي

طرز تهيه خمير سمبوسه

۴ بازديد

 

مواد لازم براي درست كردن خمير سمبوسه 

آرد : سه پيمانه

نمك : يك قاشق چايخوري

مايه خمير : يك قاشق چايخوري

      روغن گياهي : يك قاشق چايخوري

آب گرم : يك پيمانه

طرز تهيه : 

ابتدا مايه خمير را درون يك پيمانه آب نسبتا داغي بريزيد سپس اجازه دهيد مايه خمير به خوبي درون آب داغ حل شود.

 خمير مايه درون اب ولرم بايد(كف كند در غيراينصورت خميرمايه شما مرغوب نيست  )

آرد و نمك را درون ظرفي مناسب بريزيد و آن ها را با يكديگر به خوبي مخلوط كنيد سپس مايه خمير را به صورت كم كم با آرد و نمك با كمك قاشق چوبي و يا دست مخلوط كنيد سپس روغن را به مخلوط آرد اضافه كنيد و با كمك دست خمير سمبوسه را ورز دهيد تا خمير حالت لاستيكي شكل پيدا كنددر مرحله بعدي طرز تهيه خمير سمبوسه خمير را به قطعه هاي كوچك و مساوي تقسيم كنيد و قطعه هاي خمير را گلوله كنيد. سپس روي خميرها را بپوشانيد و خمير را در جايي گرم قرار دهيد تا خمير ور آيد.
بعد از استراحت خمير، روي خميرها را باز كنيد و ابتدا گلوله هاي خميري را با كمك وردنه به قطر ۳ ميلي متر باز كنيد. و مواد مياني آماده شده را درون خميرها قرار دهيد و سمبوسه را به روش دلخواه خود بپيچيد توجه داشته باشيد براي  مي توانيد از روش هاي مختلف استفاده كنيد. سپس سمبوسه هاي پيچيده شده را درون روغن تفت دهيد و بگذاريد روغن اضافي گرفته شود در ظرف چيده و ميل كنيد نوش جان.

 

كيك پرتقالي

۷۵ بازديد

 

مواد لازم براي تهيه كيك پرتقالي

آرد سفيد شيريني پزي 2پيمانه

تخم مرغ 3عدد

آب پرتقال 1ليوان

روغن مايع 2/1ليوان

پوست پرتقال رنده شده مقداري

بكينگ پودر 1قاشق چايخوري

شكر 1ليوان

وانيل مقداري

 طرز تهيه

1-ابتدا پوست پرتقال را از قسمت نارنجي آن، به اندازه 1 قاشق غذاخوري رنده كنيد. سپس پرتقال ها را به اندازه 1 پيمانه آب گرفته و كنار بگذاريد.


2-در اين مرحله تخم مرغ ها را يكي يكي شكسته، زرده و سفيده آن را جدا كنيد. مراقب باشيد كه زرده و سفيده با هم قاطي نشوند. حالا زرده ها را كمي با همزن بزنيد تا از حالت لختگي در بيايد. سپس شكر و وانيل را به زرده ها اضافه كنيد. و با دور متوسط براي حدود 1 دقيقه هم بزنيد. بعد از آن پوست پرتقال و در صورت دلخواه اسانس پرتقال را اضافه كنيد. حالا بايد آنقدر بزنيد تا مخلوطي غليظ و كش دار داشته باشيد كه حجم آن دو برابر شده باشد. حالا آب پرتقال تازه و روغن مايع را به مخلوط اضافه كنيد و كمي هم بزنيد.

3-در ظرفي بيكينگ پودر و آرد را مخلوط كرده، و 3 بار الك كنيد. الك كردن باعث مي شود تا آرد هوا دهي شده و در نهايت كيك شما خوب پف كند. حالا مخلوط بيكينگ پودر و آرد را كم كم به مواد اضافه كرده، و فقط در حد مخلوط شدن هم بزنيد.

4-در اين مرحله سفيده هاي تخم مرغ را در ظرفي جداگانه بزنيد. تا حدي كه حجم آن چند برابر شده و خوب پف كند. بايد در نهايت وقتي ظرف را برمي گردانيد، مواد ثابت بماند و از ظرف بيرون نريزد. اين نكته را دقت كنيد كه ظرفي كه سفيده ها را در آن مي زنيد، و همچنين پره هاي همزن بايد كاملا خشك و تميز باشد. در غير اين صورت سفيده فرم نميگيرد.

 

5-در آخر سفيده ها را به مواد اضافه كرده. به صورت دوراني و تا حدي كه فقط با مواد مخلوط شود هم بزنيد. اما دقت كنيد نبايد خيلي هم بزنيد، تا پف مواد نخوابد. حالا مواد را درون قالبي كه آن را خوب چرب و آرد پاشي كرده ايد بريزيد. قالب را درون فر كه آن را از قبل با حرارت 180 درجه سانتي گراد گرم كرده ايد براي مدت 50 الي 60 دقيقه قرار دهيد تا كيك پخته شود. بايد بدانيد كه زمان پخت كيك بستگي به فر شما داشته و ممكن است كمي متغير باشد. مي توانيد در اواخر پخت، با استفاده از يك خلال دندان تست كنيد. آن را درون كيك فرو برده، و اگر موقع بيرون كشيدن تميز باشد و مواد كيك به آن نچسبيده باشد، كيك شما آماده مي باشد. وقتي قالب كيك را از درون فر خارج كرديد، براي مدت 5 دقيقه اجازه دهيد تا سرد شود، سپس آن را از قالب بيرون آوريد.

كيك شما آماده هست نوش جان

روش كار با قيف و انواع ماسوره

۳ بازديد

 

كار با قيف و ماسوره

قيف رو تو دستي كه باهاش مينويسيد بگيريد و با 2 تا انگشت دست ديگتون يا حتي با كل دستتون قيف و يا ماسوره رو لمس كنيد (هر قسمت كه راحت تريد) طوري كه بتونيد حركت قيف كاملاً تحت كنترل داشته باشيد. دست ديگه براي راهنمايي استفاده ميشه و نبايد هيچ فشاري به قيف بياره. مطمئن بشين كه همه هواي اضافي داخل قيف رو خارج كردين و قسمت بالاش رو بپيچونيد تا آيسينگ از قيف بالا نزنه. قسمت پيچيده شده قيف بين انگشت شصت و كف دستتون قرار مي گيره و 4 تا انگشت ديگه روي قيف قفل ميشن. با قسمت سينه و كف دست به قيف فشار بياريد تا آيسينگ خارج بشه اگه از انگشت هاتون براي فشار دادن استفاده كنيد آيسينگ از قسمت بالاي قيف مياد بيرون.

ماسوره و قيف و سرپيچ سه جز از وسيله‌اي براي تزيين و پاشيدن خامه روي انواع كيك‌ها و شيريني ها و دسر هاست. ماسورهجزئي است كه اندازه و شماره مشخصي دارد و نوك آن در شماره‌هاي مختلف متفاوت است و هنگام بيرون آمدن خامه از داخل قيف اشكال متفاوت و متنوعي درست مي‌كند. قيف مي‌تواند پارچه‌اي يا پلاستيكي و يكبار مصرف باشد و يا مي‌تواند مانند يك سرنگ بزرگ با پيستوني متحرك و باز شونده باشد. سرپيچ هم براي بستن و سوار كردنماسورهروي قيف بكار مي‌رود.

ماسوره هاي گرد ( round tips )

از ماسوره هاي ضروري براي تزيين هست. براي ساقه، رونه، دوركشي كيك به كار ميره. براي نوشتن روي كيك معمولا از ماسوره شماره 3 استفاده ميشه اما بسته به بزرگي و كوچيكي كيك ميتونه تغيير ميتواند تغيير كند.

پركاربردترين ماسـوره هاش 5 ، 10 ، 1S هست.

گلبرگ هاي قطره اي ( drop flower tips )

اين ماسـوره ها يه سه گروه كوچيك متوسط و بزرگ تقسيم ميشه. تمام دندونه هاي اين نوع ماسـوره ها به هم وصل هستش و وقتي خامه ازش بيرون مياد شكل گل هستش.

ماسوره هاي ستاره دار بسته ( closed star tips )

مثل ماسوره ستاره اي

 

ماسوره هاي برگ ( leaf tips )

براي ايجاد برگ ازش استفاده ميشه.

طرز تهيه شيريني مرنگ

۴ بازديد

 

   شيريني مرنگ

    سفيده 1پيمانه

   پودر شكر:2 پيمانه

    وانيل:يك چهارم قاشق چاي خوري

    آب ليمو:چند قطره

    پودر هل در صورت تمايل:به دلخواه

    رنگ خوراكي:به مقدار لازم


 

طرز تهيه شيريني مرنگ



مرحله 1:سفيده هاي تخم مرغ را در ظرفي خشك و تميز با همزن بزنيد تا سفيد و پفكي شود، سپس پودر شكر را كم كم افزوده و هم زدن را ادامه داده تا مخلوط حالتي كش دار به خود بگيرد.

مرحله 2:آب ليمو، هل و وانيل را اضافه كنيد و با قاشق هم بزنيد، سپس مايه را در قيف با سري شكوفه بزرگ ريخته و در سيني فر كه قبلاً كاغذ انداخته ايد به صورت گل و با فاصله بزنيد. (در صورت استفاده از رنگ در اين مرحله مي توانيد رنگ را اضافه كنيد)

مرحله 3:سيني را در فر از قبل گرم شده با حرارت 120 تا 130 درجه سانتي گراد به مدت 15 تا 20 دقيقه بگذاريد تا پخته شود، سپس در ظرف مورد نظر چيده و سرو نماييد
.

 

نكات:

1 –
براي تهيه مرنگ سفيده هاي تخم مرغ را قبل از زدن در دماي محيط قرار دهيد.

2 -
مرنگ در دماي كم فر بايد پخته شود كه مي توانيد بعد از 5 دقيقه كه مرنگ ها داخل فر بودند حرارت را خاموش كنيد تا با گرماي داخل فر مابقي زمان پخت سپري شود.

3 –
به طور كلي براي هر مقدار سفيده كه استفاده مي كنيد دو برابر آن را پودر شكر در نظر بگيريد.

4 -
رنگ مرنگ سفيد است كه به دلخواه مي توانيد از رنگ خوراكي استفاده كرده تا مرنگ هاي رنگي داشته باشيد.

نوش جان

 

انواع قالب از نظر جنس و رنگ

۳ بازديد

 

انواع قالب از نظر جنس ماده سازنده

 - قالب آلومينيومي: قالب هاي آلومينيومي در انواع طرح ها و شكل ها متفاوت مانند ساده، شكلي و ميان تهي وجود دارند. اين قالب ها مي توانند گرما را به خوبيانتقال دهند تا كيك سريع تر بپزد. اما سطح براق آنها باعث بازتاب گرما مي شود و از قهوه اي شدن و برشته شدن كيك جلوگيري مي كند. در انتخاب قالب هاي آلومينيومي بهتر است قالب هاي سنگين تر را انتخاب كنيم تا كيك در آنها بهتر بپزد. قالب هاي سبك اگرچه داراي قيمت كمتري هستند، اما چون خيلي سريع داغ مي شوند، ممكن است اطراف كيك بسوزد در حالي كه وسط آن هنوز نپخته و كيك به طور يكنواخت نمي پزد..

در قالب هاي آلومينيومي بهتر است مواد اسيدي را داخل آنها نريزيم. چرا كه ممكن است با آلومينيوم واكنش نشان دهند و مواد مضر وارد كيك ما شود. لازم است كيك هايي كه با آبميوه هاي اسيدي مانند آب پرتقال آماده شده درقالب آلومينيومي نپزيم. قالب هاي آلومينيومي قالب هايي مقاوم هستند كه به هيچ وجه زنگ نمي زنند و در كل اين قالب ها ازارزان ترين نوع قالبهاي كيك هستند و همچنين براي درست كردن ژله نيز مناسب هستند.

انواع قالب كيك از نظر رنگ

شايد تا بحال در انتخاب بهترين قالب به رنگ آن دقت نكرده باشيد. اما رنگ قالب در زمان پخت و حالت پخت كيك تاثير دارد.

1- روشن: قالب روشن گرما را كمتر جذب مي كند و براي پخت به مدت زمان بيشتري نياز دارد. اگر دوست داريد كيك با رنگ يكسان داشته باشيد و اطراف آن زياد برشته و تيره نشود قالب هاي رنگ روشن انتخاب بهتري هستند. براي مثال براي درست كردن كيك تولد بهتر است براي اينكه خامه بهتر به سطح كيك بچسبد اطراف كيك زياد برشته و سفت نباشد.

2- تيره: رنگ تيره قالب باعث جذب بيشترگرما در اين نوع قالب ها مي شود. بنابراين اطراف كيك برشته مي شود و البته زمان پخت كيك هم كاهش پيدا مي كند.

 قالبهاي مختلف را   ميتوانيد از فروشگاه ها و لوازم قنادي تهيه نماييد.