آرشیو مهر ماه 1400

آموزش دستور ها و ترفند هاي شيريني پزي

پخت كيك در قابلمه

۴ بازديد

 

شايد يكي از دلايلي كه باعث ميشود دور درست كردن كيك خانگي را خط بكشيد اين است كه به فر دسترسي نداريد،اما براي اين هم راهكاري وجود داردو ميتوانيد در قابلمه و بدون فر يك كيك قابلمه اي خوشگل و خوشمزه درست كنيد.

روش اول:

1-ابتدا مواد كيك را با رعايت نكات لازم براي پف كردن كيك آماده كنيد اندازه قابمه بايد دو برابرمواد كيك باشدو هم اينكه وسط كيك خوب بپزد.

2-قبل از قرار دادن قابلمه روي حرارت كف آن را خوب چرب كنيد و كمي آردپاشي كنيد تا كيك به قابلمه نچسبد اما بدنه قابلمه رو چرب نكنيدچون كيكتون گنبدي ميشود.

3-يكي از نكات مهم براي پخت كيك در قابلمه اين است كه حتما بايد قابلمه گرم باشد و بعد مواد كيك را داخل آن بريزيد.5دقيقه قبل از ريختن مواد كيك زير قابلمه را با حرارت كم روشن كنيد و روي حرارت شعله پخش كن بگذاريد و درب قابلمه را ببنديد تا خوب داغ شود.

4-خمير كيك را بطور يكنواخت در قابلمه داغ بريزيد و روي در آن را حتما دمي قرار دهيد.حرارت گاز را 2دقيقه اول زياد كنيد تا مواد كيك گرم شود و بعد حرارت را ملايم در حد دم گذاشتن برنج يك درجه بيشتر قرار دهيدو حتما از شعله پخش كن استفاده كنيد وگرنه ممكن است ته كيك بسوزد.

5-درب قابلمه را در 40دقيقه اول به هيچ وجه باز نكنيد تا پف كيك نخوابد بعد از 45دقيقه خلال دندان را وسط كيك بزنيد اگر چيزي به آن چسبد يعني كيك آماده است و گرنه دوباره دمي را روي قابلمه قرار دهيد تا كيك بپزد.

توجه:شايد كيك شما يك ساعت و حتي بيشتر طول بكشد بپزد.بستگي به قابلمه شما دارد كه چقدر حرارت انتقال ميدهد با به ميزان حجم مواد كيك و يا شعله گاز وابسته است.سعي كنيد در زمان هاي اول در قابلمه رو باز نكنيد.

طرز تهيه مادلن كرمدار

۳ بازديد

طرز تهيه مادلن كرمدار

تخم مرغ :3عدد

آرد:55گرم

كره:110گرم

زست ليمو:1ليمو

پودر بادام:55گرم

پودر قند:110گرم

طرز تهيه:

ابتدا كره را روي حرارت گذاشته و بعد از صافي رد ميكنيم و كنار ميگذاريم تا خنك شود،سپس تخم مرغ و پودر قند و زست ليمو را مخلوط كرده و با همزن ميزنيم تا كرم رنگ شود در نهايت پودر بادام و آرد را روي مواد الك كرده و با ليسك ميزنيم و اين مواد را يك شبانه روز در يخچال قرار ميدهيم.

براي پختن مادلن ها قالب را ابتدا با كره چرب كرده و بعد رويش آرد الك ميكنيم.سپس مواد را داخل قالب ريخته و به مدت 15دقيقه در فر از پيش گرم شده با دماي 175درجه سلسيوس قرار ميدهيم.

مواد لازم كارامل:

خامه صبحانه:75گرم

شكر:2/1پيمانه

 

براي درست كردن كارامل  شكر را روي حرارت ميگذاريم تا آرام آرام آب شود و كارامل شود  سپس خامه را اضافه كرده و مخلوط ميكنيم و وقتي خنك شد داخل قيف ميريزيم،وقتي مادلن ها را از فر در آورديم كارامل را با قيف داخل آنها پايپ ميكنيم.

نوش جان

نكات مهم براي درست كردن ماكارون

۴ بازديد

 

چرا ماكارون دو فاز نميشود و پايه نميدهد؟

رطوبت در مواد اوليه

مواد را در مرحله ماكارونژ زياد از هم هم زديد و مواد رقيق شده

ماكارون ها را قبل از اينكه سطح رويي آنها خشك شده باشد داخل فر گذاشته ايد.

فر شما به اندازه كافي گرم نبوده

چرا ماكارون بعد از پخت به سيني فر ميچسبد؟

مدت زمان پخت كافي نبوده

چرا ماكارون ترك ميخورد؟

هنگام ضربه زدن روي ميز خوب هوا گيري نكرده ايد.

تنظيم نبودن فضاي فر (عدم پخش يكسان گرما در فر)

چرا ماكارون در حين پخت كج ميشود؟

قيف را هنگام پايپ كردن بر سيني فر عمود نگرفته ايد

سيني فر كج بوده

زمان استراحت براي لايه بستن روي ماكارون طولاني بوده

ماكارون ها را در معرض باد مستقيم كولر يا پنكه يا پنجره قرار داده ايد

زياد بودن دماي فر

چرا داخل ماكارون خالي ميشود؟

زيادي فولد كردن مواد

كم فولد كردن مواد

دماي بالاي فر

دماي پايين

كم پختن مواد در فر

استراحت طولاني مدت

هم زدن كم يا زياد مرنگ

طرز تهيه پانوفي پاي

۳ بازديد

 

طرزتهيه بانوفي پاي

مواد لازم:ساقه طلايي پودر شده 200گرم

كره آب شده:75گرم

ابتدا كره و بيسكوئيت را با هم مخلوط كرده و داخل قالب ها را سلفون ميكشيم،سپس مواد كراست را به قطر نيم سانت كف و دور قالب پهن ميكنيم و حداقل 2ساعت در يخچال قرار ميدهيم.

مواد لازم براي فيلينگ:

شكر قهوه اي :50گرم

شيرعسلي:20گرم

كره:50گرم

موز:1عدد

ابتدا شكر و كره را روي حرارت ميگذاريم تا شكر آب شود سپس شيرعسلي را اضافه كرده و اجازه ميدهيم به غلظت برسد،وقتي مواد خنك شد يك لايه يك سانتي از مواد روي كراست ريخته و روي آن موز ميچينيم و در يخچال قرار ميدهيم ،پس از آن خامه ي قنادي را فرم داده و فرم دلخواه روي پاي ايجاد ميكنيم.